ČLÁNKY O TESTOVÁNÍ
Testování aplikací s dopadem na business procesy a uživatele
Zavedení nové aplikace, ať už v rámci většího či menšího projektu, s sebou přináší i mnoho změn v dosavadních procesech, na které jsou uživatelé zvyklí. S tím je i spojená nutnost tyto procesy následně přizpůsobit pro práci s novou aplikací. Ne vždy je ovládání nové aplikace jednodušší a lehčí než bylo dříve. A to bez ohledu na očekávání uživatelů. Někdy jsou složitější změny nutné, aby se např. vyhovělo požadavkům na správnost procesů, nastavení práv atd. (např. nález auditu).
S nasazením nové aplikace je nutné si uvědomit, že některé procesy se radikálně změní. Vkládání dat do léty prověřené a používané Excelové tabulky, na kterou jsou uživatele zvyklí, vystřídá složitější zadávání dat do nové aplikace.
Uživatelé dost často vnímají tyto změny negativně do doby, než si na ně zvyknou a stanou se (stejně jako původní Excelová tabulka) neodmyslitelnou součástí jejich procesů a práce. Zde se musí stát tester „prodejcem“ a nezřídka i „psychologem“ či „diplomatem“ a alespoň částečně ukázat a neustále vysvětlovat uživatelům, jaké výhody jim nově zavedená aplikace přinese.
Z mých osobních zkušeností z pozice uživatele vím, jak moc je důležité se vžít se do pozice uživatelů. Uživatelů, kteří musí slevit ze svých dlouholetých zvyklostí a není pro ně snadné letité zvyklosti změnit. Je to i jedna z vlastností člověka, že se bojí nového a neznámého, a proto je potřeba tyto obavy rozptýlit.
Jako příklad uvedu i další překážku, kterou musí tester překonat, aby si získal budoucího uživatele pro spolupráci. Může tím být i to, že uživatelé již po několikáté znovu vysvětlují, jak fungují jejich procesy.
Častým úskalím bývá, že v analytických dokumentech není přesně popsáno, jak bude vypadat nový proces. A po obdržení dodávky nové funkčnosti a následném startu jejich testu exekuce se zjistí, že si programátor vyložil dokument jinak a naprogramoval si část funkčnost aplikace podle svých představ. Ta se však bohužel od požadovaného stavu, který uživatelé očekávají, mnohdy dost liší. Může jít o drobnosti jako jsou barvy, podle kterých se léta mezi čísly orientují, přes chybějící hodnoty, které potřebují k práci, až po jinak nastavený proces.
Kdo zažil nějaký projekt, jistě zná větu „To nebylo v zadání …“ a v podstatě došlo k nesprávnému pochopení procesu, který uživatel potřebuje. Proto je zde třeba přivést obě strany ke stolu a v rámci příprav testů si ujasnit, že obě strany chápou popsaný proces stejně, aby k této větě nedocházelo tak často.
Někdy se stává, že analýza nepokrývá všechny provozní případy, které se mohou objevovat až v rámci UAT testů a je na ně nutné následně reagovat buď změnou procesů, nebo úpravou samotné aplikace. Proto je dobré do příprav testů zapojit i budoucí uživatele, protože nám to na konci může ušetřit nemálo času a s nimi spojené náklady.
Sám jsem se několikrát setkal se situací, kdy starý proces byl zrušen, protože byl svázán s aplikací, která měla být nahrazena. A až v rámci přípravy testů se teprve na nové funkcionalitě i procesu začalo pracovat. Zde je také velká příležitost v pomoci oběma stranám najít schodu a společnou řeč v tom, jak má nová funkcionalita a proces vypadat.
Proto je příprava na návrh testů nové aplikace jedna z klíčových činností testování a je důležité se detailně seznámit s procesy ještě před samotným vytvářením testovacích scénářů. Minimalizujeme tím riziko pozdějšího objevení černých míst v analytických dokumentech a tím ušetřit čas a peníze na opravu aplikací po nasazení do testů.
Další výhodou je, že si tester začne budovat i potřebný vztah s uživateli, který budete následně využívat při exekuci testů a konzultacích nad změnami v aplikaci. Je to i důležité z toho důvodu, že většina uživatelů tyto konzultace nebo spolupráci poskytuje při své standardní práci, a tedy si musí rezervovat na Vaše dotazy kapacity. Dost často tomu bývá i po pracovní době.
Na těchto příkladech se nám opět ukazuje, jak je důležité při testech spojovat samotné testování aplikace s okolním ekosystémem, ve kterém bude aplikace koexistovat.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že otestování samotné aplikace ještě automaticky nezajišťuje úspěch a očekávání managementu. A věnovat pozornost nastavení business procesů se určitě vyplatí dříve, než se aplikace nasadí do produkce.
NAVŠTIVTE NÁS
Rádi byste osobně probrali věci týkající se testování nebo projektového řízení? Zastavte se.
U Zeměpisného ústavu 2
160 00 Praha 6
ZAVOLEJTE
Chcete si narychlo sjednat schůzku nebo sháníte někoho na testování? Zavolejte. Jsme tu pro vás.
NAPIŠTE
Máte dotaz týkající se testování softwaru či souvisejících věcí? Neváhejte nám napsat.